Wednesday 1 June 2011

Aku bukan contoh terbaik.

Perasaan sangat huru-hara ketika ini. Aku pun taktau kenapa. Rasa sangat2 demn gile! Kalau la dapat di adakan 'seekor' manusia depan mata Aku sekarang ni, maka akan Aku caki maki dia sepuas dan sesuka hati Aku. Aku tak peduli!

Aku di datangi mimpi2 tak enak dalam tidurku. Mmg sangat bullshit! Rasa FuckUp! Apa yang Aku tak suka, itulah yang Aku dapat. Apa yang Aku nak sangat, tak pulak datang. KENAPA?!

Aku rasa Aku tau dari mana puncanya. Bermula dari pertemuan dgn pakcik-makcik di kampung (rumah arwah atuk), bertanyakan soalan2 sensitif yg Aku tak suka dengar dan tanak jawab bila ditanya. Terang-terangan Aku buat muka tak ambik kesah, selamba bermain dengan handphone, membiarkan Ibunda menjawab segala pertanya pakcik-makcik itu. Bukan nak kurang ajar, tapi bila orang tak kesah nak jaga hati dan sensitiviti kita, kenapa kita perlu hormat? Itu prinsip Aku.

Cara mereka bertanya, cara mereka memandang, cara mereka berbual, seolah2 Aku perempuan yg sangat jijik di pandangan mata mereka. WTH?! Anak Kau tu bagus sangat ke? Baru habis SPM, belum jejak masuk universiti lagi, belum tengok 'dunia' lagi, dah mcm confident je anak Kau tak buat apa2 yg mcm anak2 org lain buat.(you know what all youngsters will do when they are far away from parents) Kau bangga-banggakan dia, yakin sempurna je anak Kau paling terbaik dalam banyak2 manusia lain. Confident sgt kan? Kau tengok la nanti, Aku berani bagi tempoh paling cepat setengah tahun, paling lambat 1 tahun untuk anak Kau berubah. Atau mungkin, kurang dari 6 bulan, anak Kau dah terkena 'culture-shock' dan terpengaruh dengan kawan2 yang dari bandar. Almaklumlah, anak Kau dari kampung. Mestilah taknak nampak ketinggalan dari kawan2 lain. Mcm yg Aku kata tadi, anak Kau belum nampak 'dunia' lagi.

Been there, done that. Aku tahu keadaan budak2 kampung yang baru jumpa hiburan di bandar. Baru kenal night life. Aku kenal ramai yg mcm tu. Waktu aku baru2 masuk universiti dulu, minggu orientasi je dah ada yg pandai keluar malam, balik hostel lewat pagi, pergi clubbing. Lps minggu orientasi, dah jumpa bf, tido pulak rumah bf. Itu perkara2 yg jarang2 atau mungkin tak dapat buat bila duduk dengan keluarga.

Aku bukan nak kata Aku baik sgt, tapi at least Aku jujur dgn diri sendiri. Kecik2 lagi aku dah samseng. Aku jadi diri sendiri, bukan sebab nak cuba menjadi orang lain. Perubahan itu mmg penting, penting utk memajukan diri. Tp kalau anak Kau berubah dari tudung labuh ke tudung yg lebih 'seksi', itu bagus ke? Itulah yg dinamakan 'culture-shock'!

One more, Aku nak sangat tengok, once kalau anak Kau dah jatuh terduduk tersungkur menyembah bumi, mampu lagi ke dia bangkit dengan semangat dan personaliti yg baru, like what I did? Mampukah dia kembalikan semula keyakinan orang sekeliling terhadap dirinya; melalui segala kepayahan, cerca nista dan fitnah dengan senyuman? Mampukah?! Sebab Aku bukan contoh terbaik, Aku cuba nak cari, kelebihan terbaik apa yang anak Kau ada. Adakah hasil didikan dan celaan Kau terhadap anak orang lain akan berbalik semula ke muka Kau atau sebaliknya? Itu yang Aku tak sabar nak tahu.

Tak pe lah pakcik makcik. We'll see how nanti. 6 months - 1 year tu tak lama. Raya pun dah nak dekat. News spreads so fast nowadays. Aku pun tak sabar nak tunggu perkembangan perubahan anak Kau tu. Aku contoh budak universiti yang tak patut diikuti, kan? Aku akan ingat itu sampai mati.

No comments:

Post a Comment