Monday 25 April 2011

Kerana Aku Sanggup

Malam ni niat hati suci murni Aku memang la nak study. Sungguh2 ni. Tak tipu! Lepas Isyak, tak pandang kiri kanan, terus setting meja, setting position duduk, terus buka segala buku n notes, sepahkan alat tulis. Konon2 nak bagi semangat nak study tu datang menjelma la. Sambil tu, sambil ber-sms dengan err... ok, let me just named that person as 'Kekanda'. Ber-sms dengan 'Kekanda' just to get some motivation, sort of la. :p

Ntah macam mana, seronok sangat ber-sms psl macam2 hal, si 'Kekanda' ni boleh pulak suruh Aku tolong translatekan lirik lagu. Dia dah suruh translatekan lirik lagu, takkan la Aku nak translate buta2 camtu je kan? Harus la dengar dulu lagu tu, amik feel. Baru la Aku bole translatekan, kan? MUAHAHAHAHAHAH~!!!

Sambil bloop bloop, sambil gulp gulp la kan? (penyimpangan peribahasa melayu yang bermaksud : sambil menyelam sambil minum air.) Hahahaha! Pandai sungguh Aku merosakkan bahasa. Bravooooo! (blerghh!)

Habis lagu2 yang disuruhnya Aku translate, Aku tak terus la tutup YouTube tu. Aku pulak dengan suka ria gembiranya pergi cari lagu2 lain. Macam2 jenis lagu Aku dengar. Sampai ke satu lagu ni, Aku terkedu. Tak tahu nak buat ekspresi apa.







Lagu ni, kalau dulu, 2-3 tahun lepas Aku dengar, mungkin Aku akan menangis menggila macam orang hilang arah. Histeria. Sebiji-sebiji, setiap ayat dalam lirik lagu ni memang buat aku sakit, terhiris, terdera, terseksa. Waktu tu memang Aku rasa macam tak boleh nak tengok setiap benda atas muka bumi ni. Waktu tu adalah zaman2 kejatuhan Aku yang paling teruk sekali! Aku adalah mayat hidup waktu tu. Tak tipu!

Aku tak makan / minum. Aku tak keluar bilik. Aku tak pergi kelas. (waktu tu Aku tinggal di Hostel U Aku ni.) Aku tak kisah dengan dunia luar. Apa yang Aku buat? Aku tido, tido, tido, dan tido sepanjang waktu.

Tapi Aku bersyukur waktu tu Aku ada seorang roomate yang sangat memahami dan mengambil berat pasal Aku. Walaupun Aku tak pernah cerita walau sepatah apa pun pada Dia, tapi dia berusaha sendiri untuk selidik masalah Aku. Iyalah, Aku bukan seorang yang suka bercerita masalah Aku kepada orang lain, waima dengan ahli keluarga sendiri pun.

"Kamu Nescafe saya, Saya Teh-O kamu." - cik roomate

Sampai macam tu sekali dia umpamakan Aku dalam hidup dia. Sebagaimana dia sangat2 perlukan dosage Nescafe yang mencukupi setiap hari, sebanyak tu la dia memerlukan dan menyayangi Aku. Terharu.

Aku tak akan pernah lupa surat yang dia selitkan dicelah2 buku, atas meja study Aku. Surat tu buatkan Aku meraung sorang2. Baru waktu itu Aku sedar yang masih ada orang yang menghargai kehadiran Aku di atas muka Bumi ni. Selama ni Aku tak nampak. Aku dibutakan dengan semua perbuatan 'Si Durjana' itu. Aku meratap merayu macam peminta sedekah semata2 'Si Durjana' tu.

Dan lagu ni, memang sebijik, sesuai jadi lagu tema cerita Aku dengan 'Si Durjana' tu.

Sekarang, Alhamdulillah. Perasaan sedih, pilu, meratap, meraung tu dah tak ada lagi. Cuma Aku kesal. Perkara tu tak sepatutnya jadi. I've learned my lessons very well. Dengan bantuan 'Kekanda', Aku semakin pulih. Walupun 'Kekanda' itu bukanlah sesiapa, tapi dialah yang telah buat Aku celik semula. Aku tenang, Aku senang dengan diri Aku sekarang. Alhamdulillah.

Terima kasih Kanda. Dinda selalu mengimpikan akan bertemu jodoh dengan seseorang yang sama seperti Kanda. Dinda mengimpikan dapat jadi Ma'mum kepada Imam yang seperti Kanda. InsyaAllah, biarlah masa dan keadaan menentukan segalanya, atas keredhaan dan kebenaran dariNYA. Dinda akan terus berdoa dan meminta agar usaha dan pengorbanan Kanda terhadap Dinda ini tidak menjadi sia-sia kelak.

InsyaAllah....

Ya Allah, peliharalah Aku agar sentiasa tenang dan selamat dalam perlindunganMU.

Amin..

No comments:

Post a Comment