Monday 28 March 2011

Mood memasak tunjukkan diri. Yeayyyy!!!

Sabtu n Ahad, Adik kesayangan datang berhujung minggu di rumah Aku. Seronok la! Jalan2, makan2, gossip2 sama2, perkara yang dah lama kami tak buat bersama2, dek kerana masing2 sibuk dengan aktiviti dan tugasan masing2. Aku di U, dia di maktab - bakal pendidik la katakan.

Jalan2 di JJ Ayer Keroh untuk menghabiskan masa je. Singgah masuk kedai buku Popular. Banyak gile buku2 baru! Aku teruja!! Lebih menterujakan Aku, ada banyak buku masakan yang baru. Aku pun tak tau la sejak bila pulak aku boleh jadi teruja bila tengok buku masakan. Paling buat aku teruja dan histeria, bila nampak buku ni :



Serius Aku suka! Aku dah hampir nak beli waktu tu jugak tau?! Tapi nasib baik adik Aku cakap dia dah beli buku tu, ada kat hometown. Dia beli waktu cuti sekolah lepas. Fuhhh~ lega! Kalau tak, melayang la duit Aku. Hahaha~

Aku memang dapat rasakan mood memasak Aku dah datang kembali setelah sekian lama 'merajuk'. Bukanlah merajuk sebab apa pun, cuma sebab tak cukup masa nak masak, dan mungkin juga sebab 'persekitaran' tak menaikkan mood aku untuk memasak. Aku nekad, lepas naik cuti midterm U Aku ni, Aku nak mulakan balik mood practise memasak aku di rumah sewa. Kalau dulu, kat rumah sewa yang lama, setiap hari Aku memasak, dari benda paling simple, sampai la benda yang agak rumit. Masak dengan penuh confident walaupn x pandai, sebab Aku sendiri yang makan sorang2. Kali ni, kena jugak mulakan. Practise memasak untuk bakal suami. Oooppps! Heheheh~

Nak tengok tak antara hasil masakan yang Aku pernah masak, yang sempat di snap. Haaaa~ tengoklah! Hehehe~

Kari ikan tenggiri yang masih panas atas dapur.

Sayur kacang buncis. Senang je!

Nasi goreng hailam. Perencah sendiri tau, bukan pakai perencah segera!

Kentang sangai. 
Tak jadi sebab kentang tu keras. Patut kena masak lama sikit barulah kentang tu empuk. Hahaha~!!

Telur hancur. 
Sapa tak tahu buat, mari Aku ajar, free je!

Sambal sotong yang pedasssss! 
(note : Aku tak makan pedas, tapi masak pedas2. Sengal, kan?!)

Haaaaa~ Ni memang Aku masak untuk breakfast. Benda ni la yang paling susah Aku nak masak. Sampai 7 hari 7 malam figure cara nak buat. *tipu*

Yang ni Aku tak masak. Hahaha!

Daging blackpeper. Mengancam! Aku peminat blackpepper. :)

Pau daging berintikan telur burung puyuh, memang bukan Aku yang buat. From Muar. 
Tapi Aku suka makan! Nanti akan cuba buat. Heheh!

Ada lagi benda yang Aku pernah masak tapi x sempat amik gambar antaranya bubur kacang, sup cendawan, sup ayam rempah, ayam masak merah, dll...

Tau tak, tengok gambar2 je dah buat Aku jadi lapar! Walaupun simple dan biasa2 je, tapi kepuasan bila anda dapat makan hasil masakan anda sendiri, memang susah nak digambarkan! Priceless you know?

So, apakata siapa2 yang masih belum panda masak tu, rajin2kan diri try test cuba masak benda paling mudah dulu, tak kisah la sedap ke tidak, asalkan CUBA! Selamat mencuba! :)

No comments:

Post a Comment